Når du skal måle effekten af din kommunikation, kan du bruge forskellige kriterier. Et kriterie kan være hvor mange personer, der ser din kommunikation. Et andet kriterie kan være, hvor meget omsætning en kampagne eller et kommunikationsinitiativ foranlediger.
Hvis du f.eks. vil se på den omsætning, som er genereret af en bestemt kampagne/kommunikationsinitiativ, skal du nu kombinere de forskellige budskaber, kanaler og kommunikationsværktøjer, der har været anvendt og som du kan identificere i din analyse:
Hvilke budskaber?
– Form: tekst, still-billede, tegning, lyd, video
– Indhold:
– Produkt eller oplevelsesorienteret
– Logos, patos, etos appel
– Opmærksomheds-, interesse-, ønske-, handlingsfokuseret
Hvilken kanal-kategori?
– Owned
– Paid
– Earned
Hvilke kanaler?
Butik, personligt salg, website, telefon, sms, messe, aviser, nyhedsbrev, magasiner, TV, lokal-TV, sociale medier, biograf mv
Hvilket kommunikationsværktøj?
– Annoncering
– Interaktiv marketing
– Salgskampagner
– PR
– Mund til øre
– Events og oplevelser
– Direct marketing
KPI’er
Den omsætning som kommunikationen kan henføres til, kan f.eks. have karakter af en af følgende detailhandels kpi’er (Key Performance Indicators):
– Trafik (gælder både til den fysiske butik og website)
– Konvertering (fra browser/oser til transaktion)
– Opsalg
– Krydssalg
– Mersalg
– Gode oplevelser (en ”I wanna come back”-oplevelse
– Basketsize
– Items per transaction/antal enheder pr transaktion
– Genbesøg
SÅDAN GØR DU TRIN-FOR-TRIN:
Udfyld de enkelte kolonner:
Budskab skrives som stikord om hvilken type, du har anvendt.
Kanal-kategori og kanal skrives som stikord om hvilke, der har været anvendt
Kommunikations-værktøj skrives som stikord om hvilke, der har været anvendt
Målgruppe beskrives ud fra segmenteringskriterier
Før/under/efter noteres i forhold hvornår på kunderejsen kommunikationen er rettet.
Omsætning er den meromsætning du kan identificere som kommunikationen har udvirket (Kan måles ved brug af ’kampagnekode’ – eller kan skønnes ud fra erfaring fra sidste års omsætning på samme tid.
Omkostning er dine udgifter til at gennemføre kommunikationen.
Udfyld et skema for hver kampagne/ kommunikationsinitiativ du ønsker at måle. Det vigtigste ved at gennemføre denne måling er, at du får et værktøj til at måle dit resultat i forhold til dine kommunikationsinitiativer. Dermed er der også en mulighed for at prøve forskellige kommunikationsinitiativer og blive bevidst om hvad, der virker og hvad, der ikke eller i mindre grad, virker.
ELLER…
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med SPØRGSMÅLET: Hvad tilbyder jeg mine kunder?
Kildehenvisning:
Storytelling – branding i praksis, Klaus Fog m.fl, Samfundslitteratur, 2. udgave, 3. oplag 2013
International Markedsføring, Finn Rolighed Andersen, 6. udgave 2019