FASE 1: Fastlæg udfordringer og mål > SPØRGSMÅL: Hvilke er mine vigtigste udfordringer og mål? Tag temperaturen på din butik I denne indledende ”screening” af eventuelle problemers omfang og karakter, er det helt overordnede spørgsmål: Hvordan går det egentlig for din butik? Går det rigtig godt på alle [...]
AKTIVITET: Kend dine konkurrenter
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? Kend dine konkurrenter En god konkurrentanalyse, som du kan bruge til noget, bør besvare spørgsmålene: Hvor mange konkurrenter har min butik, og hvor store er de? Hvem er konkurrenterne? Hvem er de nærmeste 3-4 stykker? Hvilken [...]
AKTIVITET: Find trends og tendenser
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? Trends og tendenser Din forretning påvirkes af faktorer i omverdenen. Nogle gange over en lang udvikling (f.eks. befolkningsmæssige ændringer i dit opland) og nogle gange ved pludseligt opståede vilkårsændringer (f.eks. lovgivning, myndighedsafgørelser eller teknologiske gennembrud). Det [...]
AKTIVITET: Kundeadfærden
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? Kundeadfærden Undersøgelsen af kundeadfærd eller forbrugeradfærd er undersøgelsen af, hvordan de enkelte kunder, grupper eller organisationer vælger, køber, bruger og bortskaffer produkter og services for at tilfredsstille deres behov. Undersøgelsen kan danne grundlag for at afhjælpe nogle [...]
AKTIVITET: Målgruppen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? Målgruppen Der er helt sikkert forskel på dine kunder. Derfor er det hensigtsmæssigt at dele dine kunder op i bestemte grupper, dvs at segmentere din kunder/målgrupper i grupper, der hver især er relativt ensartede med hensyn til [...]
AKTIVITET: Kunderejsen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? Kunderejsen Måden vi handler på i dag, har ændret sig radikalt. Tidligere besluttede vi os for et køb, når vi stod i en butik med varen i hånden. I dag har vi information og kilder til rådighed, [...]
AKTIVITET: Kernefortællingen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? Kernefortællingen En stærk kernefortælling er altid udgangspunktet for butikkens "storytelling" – altså alle øvrige gode historier om din butik. Og Storytelling er en del af butikkens "Corporate branding". Der er en ubrydelig sammenhæng mellem kernefortælling, storytelling [...]
AKTIVITET: Sortiment
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? Sortiment Du skal vurdere i hvor høj grad butikken har det rigtige sortiment på hylderne i forhold til målgruppe. Du kan f.eks. anvende salgsdata for at identificere de produkter og kategorier, der sælger godt og dem [...]
AKTIVITET: Prisen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? Prisen Butikkens prissætning skal være nøje afstemt med butikkens profil og valgte målgruppe. Hvis butikken prisfastsætter for højt, vil kunderne automatisk fravælge butikken. Prisfastsættes der derimod for lavt, vil butikken gå glip af en indtjening. Det [...]
AKTIVITET: Kommunikationen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? Kommunikationen Når du skal indhente nye data om hvad du tilbyder dine kunder skal du også se på hvordan du tilbyder – dvs. rette fokus på hvordan du kommunikerer til dit marked. For at analysere din [...]
AKTIVITET: Personale og det personlige salg
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? Personale og det personlige salg Personalet og det personlige salg er et vigtig konkurrenceparameter for butikken. Det er personalet, der har den daglige kontakt med kunderne og dermed kan sikre en god kundeoplevelse. Det er vigtigt [...]
AKTIVITET: Butiksindretningen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? Butiksindretningen Som forbruger behøver vi kun i meget begrænset omfang at bevæge os hen til den fysiske butik. Stort set alt kan købes, betales og leveres ved hjælp af digitale løsninger. Din fysiske butik skal derfor [...]
AKTIVITET: Omnichannel-modenhed
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan er mine kunders indkøbsoplevelse? Omnichannel-modenhed Forbrugerne er på flere platforme og det skal din butik naturligvis være opmærksom på. En typisk forbruger vil ofte benytte en lang række kontaktpunkter, både før, under og efter købet. Det kan f.eks være, at [...]
AKTIVITET: Oplevelsen af min butik
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan er mine kunders indkøbsoplevelse? Oplevelsen af min butik Når du skal vurdere dine kunders oplevelse i din butik, er der forskellige faktorer, som du bør kigge på. Du må forsøge at sætte dig i dine kunders sted og gennemføre en [...]
Find de vigtigste indsigter
FASE 3: Identificér de vigtigste indsigter > SPØRGSMÅL: Hvad fungerer godt, og hvad skal jeg forbedre? Find de vigtigste indsigter Når du skal identificere de vigtigste indsigter, er en SWOT-analyse et utroligt enkelt, men alligevel effektivt værktøj. SWOT står for Styrker(S), svagheder(W), muligheder(O) og trusler(T). En SWOT-analyse organiserer [...]
1. Butiksindretningen
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? 1. Butiksindretningen DEN FYSISKE BUTIKS INDRETNING Du skal indrette din butik, så den er en oplevelse for kunden Det er noget, som de fleste af jer har hørt mange gange før, men spørgsmålet er [...]
2. Sanserne
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? 2. Sanserne Du skal aktivere kundernes 5 sanser Vi ved fra forskning på området, at oplevelsen bliver bedre, når sanserne aktiveres. Men der vil naturligvis være stor forskel på, hvad og hvor meget, der [...]
3. Peak-end
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? 3. Peak-end ”REGLEN OM ”PEAK-END” Du skal sørge for, at noget på kunderejsen ”peaker”, og at afslutningen er god Psykologen Daniel Kahneman, nobelpristager i økonomi i 2002, er i sin research kommet frem til [...]
4. Retailtaintment
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? 4. Retailtaintment Du skal overraske kunden positivt – ”Retailtainment” På den gode kunderejse findes der et brud med hverdagen – en hændelse eller et øjeblik, som ikke bare er som forventet. Det er et [...]
5. Læring
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? 5. Læring Du skal gøre kunden klogere – kunderne vil rigtig gerne lære noget på kunderejsen En butik kan sagtens være et sted, hvor kunderne lærer noget. Det er der sådan set ikke noget [...]
6. Det personlige salg
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? 6. Det personlige salg Du skal betragte ekspedienten som en ”udvikler af kundeoplevelser” Ekspedientens rolle i forbindelse med at skabe gode indkøbsoplevelser for kunderne i detailhandlen, må ikke undervurderes. Er det ikke her de [...]
7. Omnichannel
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? 7. Omnichannel Du skal sørge for, at kunden kan handle på tværs af kanaler og enheder Tidligere var detailhandel mere ”lige ud ad landevejen”: Forenklet sagt gik kunderne ind i en butik, fandt noget [...]
8. Treasure hunts
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? 8. Treasure hunts Du skal have et godt tilbud til kunden – ”Treasure hunt” Kundens begejstring ved et produkt eller et godt tilbud må du ikke glemme – den begejstring er en indkøbsoplevelse i [...]
AKTIVITET: Visualiser / design din løsning
FASE 5: Design din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan kommer jeg fra idé til løsning? Visualiser/design din løsning Fordelene ved at visualisere din løsning er mange. ”Et billede siger mere end 1.000 ord” som man siger og visualiseringen af din ide gør det derfor nemt for dig at beskrive [...]
AKTIVITET: Afprøvning
FASE 6: Test din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan virker min løsning? Afprøvning En afprøvning betyder, at du gennemfører dit eksperiment en eller flere gange. Afhængigt af hvilken løsning du skal have testet, vil selve udførelsen af afprøvningen tage forskellig form. Er det en ny måde at dekorere vinduer [...]
AKTIVITET: Effektmåling
FASE 6: Test din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan virker min løsning? Effektmåling Når dit eksperiment er slut, er det vigtigt at du opsamler og vurdere den nye viden som testresultatet har givet dig. Det betyder, at du skal se på om idéen og den løsning du havde udviklet [...]
AKTIVITET: Konklusion & next step
FASE 6: Test din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan virker min løsning? Konklusion & next step Du har brugt tid og ressourcer på at gennemføre et eller flere af de 6 faser i RR Toolbox. Har du overblik over hvad du har opnået ved øvelserne? Vi foreslår at du [...]