FASE 1: Fastlæg udfordringer og mål > SPØRGSMÅL: Hvilke er mine vigtigste udfordringer og mål? > AKTIVITET: Tag temperaturen på din butik Temperaturmåling Når du skal tage temperaturen på din butik, er der 5 spørgsmål, som igennem forskellige aktiviteter, kan hjælpe dig rigtig godt på vej: Hvordan er din [...]
Værktøj: Skydeskivemodellen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Kend dine konkurrenter Skydeskivemodellen Skydeskivemodellen bruger du til identifikation af dine konkurrenter. I arbejdet med din konkurrentanalyse og på at identificere dine konkurrenter bør du være opmærksom følgende: Det er afgørende, at du kun [...]
Værktøj: Konkurrenttabel
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Kend dine konkurrenter Konkurrenttabel Éen ting er at vide, hvem de største konkurrenter er. Noget andet er at vide, hvor stærkt konkurrenterne på markedet står i forhold til hinanden. Dette kan være svært at [...]
Værktøj: Konkurrentprofil
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Kend dine konkurrenter Konkurrenttprofil En konkurrentprofil er en struktureret oversigt over væsentlige områder i konkurrentens virksomhed, og som du bør have et meget indgående kendskab til! Du bør som minimum udarbejde en konkurrentprofil på [...]
Værktøj: Positioneringskort
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Kend dine konkurrenter Positioneringskort Et ”positioneringskort” er et oversigtskort, som på forskellige parametre viser din butiks position i forhold til dine konkurrenter. Disse parametre kan både give dig input til, om I er ”for [...]
Værktøj: Personas
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? > AKTIVITET: Målgruppen Personas Personas kan udarbejdes på forskellige måder. Det kan f.eks. være på baggrund af data, som tager udgangspunkt i noget kvantificerbart – f.eks. data der kan tælles eller måles. Det skal bruges til at [...]
Værktøj: Mega trends
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Trends og tendenser Mega trends Megatrends defineres af Phillip Kotler som ”…store sociale, økonomiske, politiske og teknologiske forandringer, som langsomt former sig og får indflydelse i en periode på 7-10 år…” 1 Det er [...]
Værktøj:Verdensmålene
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Trends og tendenser Verdensmålene Forud for ’Verdensmålene’ definerede FN i 1999 ’Global Compact’ som ti universelle principper – hovedsagelig baseret på FN's Menneskerettigheder, som virksomheder opfordredes til at tilslutte sig. I sit videre arbejde [...]
Værktøj: PEST
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Trends og tendenser PEST PEST-metoden er en strukturmodel, der identificer fire områder i forretningens omverden, som man skal holde øje med: Politiske (dansk og international lovgivning, myndighedsbeslutninger, branche- og arbejdsmarkedsaftaler) E(ø)konomiske (nationaløkonomiske faktorer som [...]
Værktøj: Oplevelseshjulet
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan er mine kunders indkøbsoplevelse? > AKTIVITET: Oplevelsen af min butik Oplevelseshjulet I den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse findes Lise Lycks ”Oplevelseshjul”, som indeholder 11 dimensioner, som tilsammen kan give et billede af, hvor god en oplevelse du leverer til dine kunder. Oplevelseshjulet [...]
Værktøj: Value Proposition Canvas
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? > AKTIVITET: Kundeadfærden Value Proposition Canvas Value proposition canvas-modellen har fokus på dine kunder og den værdi, du ønsker at skabe for dem. Med afsæt i dette vurderer du, om der er et match mellem kunden og [...]
Værktøj: Personlige interviews
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? > AKTIVITET: Kundeadfærden Personlige interviews Det personlige interview er velegnet, når du ønsker at opnå en detaljeret forståelse for en eller flere personers oplevelser, holdninger, motivationer, osv. Helt enkelt er det bare en god idé at spørge [...]
Værktøj: Touch Point Management
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? > AKTIVITET: Kunderejsen Touch Point Management Med Touch Point Management kortlægger du kundens rejse gennem butikken, vurderer butikkens performance, og du prioriterer og idégenererer omkring de væsentlige touch points og deres bagvedliggende systemer og processer. Ved at [...]
Værktøj: Laboratoriemodellen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Kernefortællingen Laboratoriemodellen Laboratoriemodellen er et værktøj, som du kan benytte dig af, hvis du vil prøve at fastlægge din butiks kernefortælling. Modellen er inddelt i 5 dele, hvor man trinvist forsøger at få sat [...]
Værktøj: Planogram
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Sortiment Planogram Du skal udarbejde et en skitse over varernes placering i din butik. Dette kaldes for et planogram. Planogrammet skal udarbejdes efter forventet salg og butikkens ønskede profil. Der arbejdes med A-B-C pladser. [...]
Værktøj: Prisfastsættelse
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Prisen Prisfastsættelse Du kan prisfastsætte ved Bottom up eller Top down metoden. Ved ”Bottom up” har du en indkøbspris, og dertil pålægges ønsket indtjening hvorved salgsprisen forekommer. Ved ”Top down” har du fastlagt en [...]
Værktøj: 4×20 reglen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Personale og det personlige salg 4x20 reglen Butikken kan træne sine medarbejdere til at yde en god service og sikre et godt personligt salg. Det er vigtigt, at butikken er opmærksom på, hvordan personalet [...]
Værktøj: Budskabsanalyse
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Kommunikationen Budskabsanalyse Budskabet består af indhold og form i din kommunikation. Form: Er budskabet udformet som tekst, still-billede, tegning, lyd, video eller kombination? Visuelle budskaber kan være stærkere end meget tekst – og fortælle [...]
Værktøj: Kanalanalyse
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Kommunikationen Kanalanalyse Når du henvender dig til dit marked, benytter du dig af én eller flere hovedveje eller kanaler ud til markedet: De tre kanal-kategorier – eller typer af medier – der benyttes er [...]
Værktøj: Målgruppeanalyse
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Kommunikationen Målgruppeanalyse Din kommunikation til markedet behøver jo ikke at blive set af alle på markedet – og bliver det nok heller ikke. De kunder, der er allermest relevante som potentielle købere, er de [...]
Værktøj: Effektmapping
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Kommunikationen Effektmapping Når du skal måle effekten af din kommunikation, kan du bruge forskellige kriterier. Et kriterie kan være hvor mange personer, der ser din kommunikation. Et andet kriterie kan være, hvor meget omsætning [...]
Værktøj: Store Check
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Butiksindretningen Store Check ”Store-check-mapping” af din butiksindretning er som sådan ganske simpel. Formålet er, at observere og vurdere kvaliteten af de fysiske stimuli. Hvor ”Store check” har en begrænsning i forhold til kunden og [...]
Værktøj: sansogram
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Butiksindretningen Sansogram Den anerkendte danske brandingekspert og forfatter Martin Lindstrøms budskab i sin bog ”Brand Sense” er ikke til at tage fejl af: Jo flere af kundernes sanser du er i stand til at [...]
Værktøj: Heat Map
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Butiksindretningen Heat Map Et heat-map er et oversigtskort, som viser hvor kunderne befinder sig i din butik, og hvordan de bevæger sig rundt. Ved at udarbejde et heat map får du identificeret eventuelle ’kolde [...]
Værktøj: Google SketchUp
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? > AKTIVITET: Butiksindretningen Google SketchUp Google SketchUp er et 3D modelleringsværktøj, der hjælper dig, hvis du vil udarbejde en 3D tegning af din butik ifm. udvikling af et heat map For at komme i gang med [...]
Værktøj: Kundemålskiven
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan er mine kunders indkøbsoplevelse? > AKTIVITET: Omnichannel-modenhed Kundemålskiven For at kunne vurdere din butiks omnichannel-modenhed, kan du med med fordel tage udgangspunkt i kundemålskiven. Kundemålskiven fungere således, at butikken måler sin modenhed udefra ind. Dvs, at hvis [...]
Værktøj: Observationer og observationsteknik
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan er mine kunders indkøbsoplevelse? > AKTIVITET: Oplevelsen af min butik Observationer og observationsteknik Du kan indsamle data om din butik ved at observere. Når du gør dette, bruger du dine evner til at iagttage. Men hvordan iagttage? Er det blot [...]
Værktøj: Mystery shopper
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan er mine kunders indkøbsoplevelse? > AKTIVITET: Oplevelsen af min butik Mystery shopper Mystery shopper er et værktøj eller metode, hvor du kan få indsigt i, hvordan kunden oplever at være kunde i din butik. Værktøjet åbner op for, at du [...]
VÆRKTØJ: SWOT
FASE 3: Identificér de vigtigste indsigter > SPØRGSMÅL: Hvad fungerer godt, og hvad skal jeg forbedre? > AKTIVITET: Find de vigtigste indsigter SWOT En SWOT-analyse er et utroligt enkelt, men alligevel kraftfuldt værktøj, der hjælper dig med at udvikle din forretningsstrategi. SWOT står for Styrker (Strengths), svagheder (Weaknesses), muligheder [...]
VÆRKTØJ: Dot voting
FASE 3: Identificér de vigtigste indsigter > SPØRGSMÅL: Hvad fungerer godt, og hvad skal jeg forbedre? > AKTIVITET: Find de vigtigste indsigter Dot voting Dot voting er en visuel metode til at prioritere og vælge løsninger f.eks. blandt de mange muligheder i en brainstorm eller en SWOT-analyse. [...]

Værktøj: De 7 trin til optimering af din butiksindretning
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? > AKTIVITET: Butiksindretningen De 7 trin til optimering af din butiksindretning Metoden "De 7 trin til optimering af din butiksindretning" tager dig hele vejen igennem processen fra identifikationen af, hvem der kommer ind i din [...]
VÆRKTØJ: Sansogram
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? > Sanserne Sansogram I 2005 udkombogen ”Brand Sense” skrevet af den anerkendte danske brandingekspert og forfatter Martin Lindstrøm. Hans budskab i bogen er ikke til at tage fejl af: Jo flere af kundernes sanser [...]
Værktøj: Salgstrappen
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? > AKTIVITET: Det personlige salg Salgstrappen De fleste i detailhandlen kender ”Salgstrappen”, men som værktøj er den svær at komme uden om, når ekspedienter skal trænes i, hvordan de skal ekspedere kunderne. Salgstrappen har 7 [...]
Værktøj: Omnichannel Guide
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? > AKTIVITET: Omnichannel Omnichannel Guide Omnichannel Guiden hjælper dig på en struktureret måde i udarbejdelse af din Omnichannel strategi. Ved at anvende Omnichannel guiden kommer du gennem 5 centrale punkter, som det amerikanske firma Vend’s [...]
Værktøj: Moodboard
FASE 4: Skab gode kundeoplevelser > SPØRGSMÅL: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik? > AKTIVITET: Butiksindretningen Moodboard Et Moodboard (frit oversat til humør- eller stemnings-bræt) er et andet ord for en collage. En collage hvor billeder, farver, ord mv. sættes sammen. Det kan være baseret på et bestemt [...]
Værktøj: Brainstorming: Brainwriting
FASE 5: Design din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan kommer jeg fra idé til løsning? > AKTIVITET: Visualisér/design din løsning Brainstorming: Brainwriting Brainstorming er en aktivitet, der søger at få folk til at tænke mere frit, så de foreslår så mange kreative ideer/løsninger som muligt, før ideerne vurderes/sorteres. Der [...]
Værktøj: Brainstorming: “Hvad nu hvis…?”
FASE 5: Design din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan kommer jeg fra idé til løsning? > AKTIVITET: Visualisér/design din løsning Brainstorming: "Hvad nu hvis...?" Brainstorming er en aktivitet, der søger at få folk til at tænke mere frit, så de foreslår så mange kreative ideer/løsninger som muligt, før idéerne [...]
Værktøj: Brainstorming: Din dårligste idé
FASE 5: Design din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan kommer jeg fra idé til løsning? > AKTIVITET: Visualisér/design din løsning Brainstorming: Din dårligste idé Brainstorming er en aktivitet, der søger at få folk til at tænke mere frit, så de foreslår så mange kreative ideer/løsninger som muligt, før ideerne [...]
Værktøj: Storyboard
FASE 5: Design din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan kommer jeg fra idé til løsning? > AKTIVITET: Visualisér/design din løsning Storyboard Et Storyboards er en simpel tegneserie, der visualisere det problem, som du vil eliminere samt løsningen. Lad dig ikke afskrække af at du ikke har tegnet siden folkeskolen [...]
Værktøj: To do
FASE 6: Test din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan virker min løsning? > AKTIVITET: Afprøvning To do At bruge TO DO værktøjet betyder, at du får lavet en plan for testprojektet. For at kunne skabe planen, skal du svarer på de grundlæggende og relevante spørgsmål i nedenstående 10 trin [...]
Værktøj: Pinocchio
FASE 6: Test din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan virker min løsning? > AKTIVITET: Afprøvning Pinocchio PINOCCHIO-metoden tager udgangspunkt i en udarbejdet fysisk model, der kan illudere det færdige produkt. Løsningen eksisterer ikke endnu, og der skal valideres tidligt. Modellen er en tidlig og simpel version af det færdige [...]
Værktøj: Fake door
FASE 6: Test din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan virker min løsning? > AKTIVITET: Afprøvning Fake door At bruge en ”Fake door” betyder, at du gennemfører et eksperiment i form af en salgstest, hvor du igennem en annonce eller lignende introducerer et produkt eller en løsning, der endnu ikke [...]
Værktøj: Mechanical Turk
FASE 6: Test din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan virker min løsning? > AKTIVITET: Afprøvning Mechanical Turk MECHANICAL TURK-metoden erstatter og simulerer den teknologi, som den endelige løsning vil anvende, ved i stedet at bruge mennesker i testsituationen, Således kan man udskyde teknologiinvesteringen, indtil man er sikker på at [...]
Værktøj: One night stand
FASE 6: Test din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan virker min løsning? > AKTIVITET: Afprøvning One night stand Hvis du har en idé til en ny serviceoplevelse i butikken, en ny kundeproces, en ny event eller lignende, kunne det være en mulighed at teste idéen gennem en ONE NIGHT [...]
Værktøj: KPI
FASE 6: Test din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan virker min løsning? > AKTIVITET: Effektmåling KPI KPI er en forkortelse af det engelske udtryk: ”Key Performance Indicator”. En KPI er en målbar værdi, der kan anvendes til at vise, hvor god en virksomhed er til at indfri numeriske målsætninger. [...]
Værktøj: Gantt-diagram
FASE 6: Test din løsning > SPØRGSMÅL: Hvordan virker min løsning? > AKTIVITET: Konklusion / next step Gantt-diagram Et Gantt-diagram er et vandret søjlediagram, der giver en grafisk illustration af en tidsplan, der hjælper med at planlægge, koordinere og spore specifikke opgaver i et projekt. Gantt-diagrammer kan være [...]