Du skal udarbejde et en skitse over varernes placering i din butik. Dette kaldes for et planogram. Planogrammet skal udarbejdes efter forventet salg og butikkens ønskede profil. Der arbejdes med A-B-C pladser. Butikken skal placere de bedst indtjenende produkter på en A plads, osv. Butikken kan ligeledes vælge at placere udvalgte profilskabende produkter på en A-plads.
SÅDAN GØR DU TRIN-FOR-TRIN:
![RR_tool_step_1](https://usercontent.one/wp/www.retailreinvented.dk/wp-content/uploads/2019/08/RR_tool_step_1.png)
Lav en skitse af din butik (se butikslayout i aktiviten Butiksindretning)
![RR_tool_step_2](https://usercontent.one/wp/www.retailreinvented.dk/wp-content/uploads/2019/08/RR_tool_step_2.png)
Vurdér butikkens salgspladser ud fra A-,B- og C-pladser. A-pladser er de mest attraktive.
![RR_tool_step_3](https://usercontent.one/wp/www.retailreinvented.dk/wp-content/uploads/2019/08/RR_tool_step_3.png)
Forsøg at placere butikkens produkter ud fra et ønske om hvilke produkter, der vil sælge bedst på hvilke pladser.
![RR_planogram_1170](https://usercontent.one/wp/www.retailreinvented.dk/wp-content/uploads/2019/11/RR_planogram_1170.png)
![pære_tips_tricks](https://usercontent.one/wp/www.retailreinvented.dk/wp-content/uploads/2019/10/pære_tips_tricks-.png)
TIPS & TRICKS
*
Du kan med fordel forsøge dig frem. Prøv at placere et produkt på en A-plads over en uge eller to.
Se om produktet lever op til det forventet salg. På den måde bliver du klogere på dine produkter og deres placering i butikken.
*
NEXT STEP
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med SPØRGSMÅLET: Hvad tilbyder jeg mine kunder?
![Teenagers Young Team Together Cheerful Concept](https://usercontent.one/wp/www.retailreinvented.dk/wp-content/uploads/2020/02/RR_F2_S3_A4_kommunikationen_v3.jpg)
Kildehenvisning:
Her kommer evt. tekst (psmo?)
SE HELE RR TOOLBOXEN
![RR_TOOLBOX_fasemodel_model_NUMMER_uden_txt_v3](https://usercontent.one/wp/www.retailreinvented.dk/wp-content/uploads/2019/08/RR_TOOLBOX_fasemodel_model_NUMMER_uden_txt_v3.png)