Undersøgelsen af kundeadfærd eller forbrugeradfærd er undersøgelsen af, hvordan de enkelte kunder, grupper eller organisationer vælger, køber, bruger og bortskaffer produkter og services for at tilfredsstille deres behov. Undersøgelsen kan danne grundlag for at afhjælpe nogle gener (pains), kunderne har, inden de køber produktet.

Undersøgelsen beskriver kundernes/forbrugernes handlinger i købsprocessen og de underliggende motiver for disse handlinger og kan også være med til at give et bedre indblik i forbrugernes mind-set.

Når du som butiksejer forstår, hvad der får forbrugerne til at købe en bestemt vare eller service, og vil du også bedre være i stand til at bestemme hvilke produkter, der er behov for at have på hylderne i din butik eller i din webshop, og hvilke, der er forældede eller ude af trit med f.eks. krav til tendenser eksempelvis klimaaftryk, mv. Endelig kan du også få en god fornemmelse for, hvordan de rigtige varer bedst præsenteres for forbrugerne i butikken.

 

NEXT STEP
Vælg et VÆRKTØJ for at komme videre i dit arbejde med aktiviteten: Kundeadfærden

ELLER…
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med SPØRGSMÅLET: Hvem er mine kunder?

ELLER…
Vælg et SPØRGSMÅL for at komme videre i dit arbejde med FASE 2: Indhent nye data?

SE HELE RR TOOLBOXEN