Et Moodboard (frit oversat til humør- eller stemnings-bræt) er et andet ord for en collage. En collage hvor billeder, farver, ord mv. sættes sammen. Det kan være baseret på et bestemt emne, f.eks sommer i butikken, eller nyhedskampagne, men er ikke mindst et super godt værktøj til at samle alle jeres ideer og tanker omkring et givent projekt, således alle involverede får samme briefing. Et Moodboard er en måde at samle din inspiration på – finde en stemning, der sikrer, at det færdige resultat kommer til at hænge sammen. Samtidig er det et godt værktøj, der på tværs af jobfunktioner kan sikre en fælles forståelsesramme. Et moodboard gør dit projekt visuelt, og kan hjælpe dig med at gøre processen mere kreativ, gøre projektet nemmere at kommunikere, forbedre din løsning og gøre projektet lidt sjovere. At skabe et moodboard er en fantastisk måde at sprøjte lidt kreativitet ind i ethvert projekt og vi anbefaler, at du prøver det.

Eksempel 1:
Billedkilde: www.madelineditlefsen.com

Eksempel 2:
Billedkilde: www.citytechopenlab.com

SÅDAN GØR DU TRIN-FOR-TRIN:

Kom godt i gang
Start med en liste over ord, der beskriver dit koncept, da dette kan hjælpe med at skabe indhold til dit moodboard. Måske vil du beskrive indretningen af din butik? Dine fremtidige kunder? Eller hvad betyder klimaforandring for din forretning? Alle projekter kan visualiseres gennem et moodboard.

Materialeindsamling
Book tid i  kalenderen så du/I kan arbejde uforstyrret, og sørg for at forberedelserne er på plads: Saml sakse, lim, tape eller ethvert andet klæbemiddel, der kan anvendes til at sætte ting fast på dit moodboard. Derefter skal du samle masser af inspirerende forsyninger at arbejde med. Her er et par ting, du måske vil prøve:

– Magasiner
– Aviser
– Farveprøver
– Pynte ting
– Fotografier
– Bliv kreativ og prøv at genbruge ting, du har rundt om i huset/forretningen til denne opgave. Hvis det kan klæbe fast på et bræt, kan du bruge det!

Er du mere til det digitale kan du samle inspiration f.eks. på pinterest, jeres leverandør materialer, jeres egne materialer og sætte det sammen via programmet “Canva” som du finder på http://canva.com , i Adobe Photoshop eller lignende programmer.

Klip løs
Klip alt ud som du synes er passende for dit projekt, og de ord du har listet op. Måske er det et par læber, en taske (og ikke hele billeder), der er det rigtige for at fremhæve stemningen eller visualiseringen af dit projekt. Læg udklippene på bordet eller dit moodboard og organiser dem så det bliver en helhed, der beskriver din idé og repræsenterer dit projekt.

Præsentér
Når du har udarbejdet dit Moodboard, kan du nemt formidle projektet visuelt til resten af butikken – hvilken form for stemning, farver, materialer, funktioner o.a., der ønskes skabt gennem projektet. Det kan også være en god ide at have jeres målgruppe-persona af kunden med på dit Moodboard. Hver gang I skal lave noget omkring projektet har I jeres  Moodboard som en fælles referenceramme

TIPS & TRICKS

*

Hæng jeres moodboard op så det er tydeligt for ansatte og samarbejdspartnere.

*

Læs mere om Moodboards:
https://www.canva.com/learn/make-a-mood-board/

*

NEXT STEP
Vælg et VÆRKTØJ for at komme videre i dit arbejde med AKTIVITETEN: Butiksindretningen

ELLER…
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med spørgsmålet: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik?

Hvis du har gennemført alle “8 oplevelsesparametre”, kan du med fordel gå videre til fase 5 Design din løsning, hvor du lærer, at komme fra idé til løsning

Kildehenvisning:
For en nærmere uddybning af salgstrappen – se ”Grundbog i detailhandel, Esben Gynther og Jesper Krogh Schlosser, Forlaget ‘94, 4. udgave, 2015

SE HELE RR TOOLBOXEN