Hvordan er mine kunders indkøbsoplevelse?

Det interessante ved dette spørgsmål er, om der er et ”gap” imellem den indkøbsoplevelse, som du i dag leverer til dine kunder, og den indkøbsoplevelse, som dine kunder i virkeligheden ønsker og forventer? 

Hvorfor overhovedet interessere sig så meget for oplevelsen i butikken? Hvor kommer alt det med oplevelser fra?  

Det er meget vigtigt for detailhandlen at bide mærke i, at samtidig med at digitaliserings- og bekvemmelighedsbølgen fejer ind over detailhandelslandskabet, så udvikler samfundet sig mere og mere fra et servicesamfund hen imod et oplevelsessamfund. Dette er tydeligt inden for turisme- og underholdningsindustrien, og nu er turen for alvor kommet til detailhandlen. Vi mennesker ønsker brændende en god oplevelse frem for blot produkter og funktionel service – og dette gælder også, når vi er på indkøbstur. 

Men hvad vil det så egentlig sige, at noget er en god oplevelse? Vi ved da alle sammen godt, at vi kan være i vidt forskelligt humør, når vi er ud at handle. At vi kan have travlt eller mindre travlt. At vi mennesker reagerer forskelligt på de ting, som vi ser og hører. Skal vi så af den grund give op over for dét at skabe gode indkøbsoplevelser? Er det en umulig opgave?  

Nej – der er i dag lavet mange undersøgelser på området, og resultaterne fortæller os, at indkøbsoplevelser i høj grad handler om de følelser, som knytter sig til de konkrete produkter, som tilbydes dine kunder, og måske i endnu højere grad til de rammer, som dine produkter præsenteres i.  

 De fysiske butikker har – med hensyn til at skabe gode indkøbsoplevelser i et samspil med deres e-handel og øvrige kanaler ud mod kunden – store muligheder for at gøre en stor forskel. Men du bliver nødt til først at finde ud af, hvor god en indkøbsoplevelse du leverer til kunden i dag for at kunne udvikle på den i den rigtige retning.  

 I det følgende foreslår vi 2 aktiviteter med lidt forskellig fokus: 

En vurdering af din omnichannel-modenhed
En vurdering og måling af oplevelsen i din butik 

NEXT STEP
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med SPØRGSMÅLET: Hvordan er mine kunders indkøbsoplevelse?

ELLER…
Vælg et SPØRGSMÅL for at komme videre i dit arbejde med FASE 2: Indhent nye data?

SE HELE RR TOOLBOXEN