Når du skal indhente nye data om hvad du tilbyder dine kunder skal du også se på hvordan du tilbyder – dvs. rette fokus på hvordan du kommunikerer til dit marked. For at analysere din kommunikation er disse elementer interessante:

  • Hvad er målet?
  • Hvem kommunikerer vi til?
  • Hvilke kanaler benytter vi?
  • Hvad er vores budskab?
  • Hænger de fire elementer sammen?
  • Hvad er resultatet?

Allerede ved etablering af en fysisk butik eller en hjemmeside, er du godt i gang med at kommunikere til markedet. Fordi forbipasserende kan se din butik og google-brugere finde dig (med mindre du har gjort noget aktivt for at skjule din hjemmeside). Butikkens synlighed og dine kunders behov skaber interesse, salg og omsætning.

De fleste detailhandlere gør naturligvis meget mere end blot at etablere sig – de vælger forskellige måder at gøre opmærksom på deres tilstedeværelse og tilbud til potentielle kunder. Der er mange måder at kommunikere på og du benytter nok en kombination af flere måder:

  • Annoncering, feks i aviser, magasiner, lokal-tv, søgeordsannoncering, banner reklamer m.v.
  • Salgskampagne, kortvarige særtilbud, f.eks prøve- eller udsalgstilbud
  • Events og oplevelser, fx demonstrationer i butikken
  • PR, public relations, fx udsendelse af nyheder til pressen
  • Direct marketing, telefon-, mail- eller sms udsendelser direkte til navngivne kundeemner
  • Interaktiv marketing, online aktiviteter, f.eks konkurrencer og blog-posts
  • Mund-til-øre, fx online chatrooms og brug af influencer
  • Personligt salg, betjening i butik.

Hvordan og hvor godt du kommunikerer til markedet kan du hente data om ved at analysere effekten i forhold til målet samt se på ingredienserne i din kommunikation – marketingværktøj, budskab og kanal – i forhold til hvilken type potentielle kunder, du har kommunikeret til.

Vi har udvalgt fire værktøjer, som du kan anvende i dit arbejde med kommunikationen:

BUDSKABSANALYSE
Værktøjet ’Budskabsanalyse’ ser på indholdet i din kommunikation, som kan være overordnet og interesseskabende eller direkte og handlingsappellerende – og en masse andet ind i mellem disse to yderpunkter.

KANALANALYSE
Værktøjet ’Kanalanalyse’ kortlægger hvilke medier, der har været benyttet.

MÅLGRUPPEANALYSE
Værktøjet ’målgruppeanalyse’ ser på hvilke personer, der rammes af din kommunikation.

EFFEKTMAPPING
Værktøjet ’effekt-mapping’ binder de tre analyser sammen og fokuserer på data om, hvad du har fået ud af din investering i at kommunikere. Ved at kigge tilbage i budskabs-, kanal- og målgruppe-analyserne kan du så få inspiration til hvordan andre værktøjsvalg måske kan give bedre resultater.

NEXT STEP
Vælg et VÆRKTØJ for at komme videre i dit arbejde med AKTIVITETEN: Kommunikationen

ELLER…
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med SPØRGSMÅLET: Hvad tilbyder jeg mine kunder?

ELLER…
Vælg et SPØRGSMÅL for at komme videre i dit arbejde med FASE 2: Indhent nye data?

SE HELE RR TOOLBOXEN