Du skal have et godt tilbud til kunden – ”Treasure hunt”
Kundens begejstring ved et produkt eller et godt tilbud må du ikke glemme – den begejstring er en indkøbsoplevelse i sig selv!

Det gælder her om konstant at give kunderne noget nyt at se og købe –  og gerne til en god pris!

Mange butikker arbejder med dette som den største selvfølgelighed, men alligevel er der nogle karakteristika, der kan bruges som pejlemærker, når butikker vil forsøge at skabe gode indkøbsoplevelser, ved at holde kunderne ”på tæerne” og appellere til skattejagt-instinktet:

  • Nyt sortiment: Varer butikken ikke har haft før
  • Tidsbegrænsning: Tilbuddet gælder kun i kort tid
  • Begrænsede mængder: ”Når varen er væk er den væk”

Forretninger som Aldi og Lidl præsenterer ofte en lang række nye nonfood-produkter til lav pris, som kun er til rådighed i begrænsede mængder og i en begrænset periode –  det appellerer til vores ”skattejagts-mentalitet” og er med til at skabe en god indkøbsoplevelse.

Digital teknologi til skattejagt
Det er også muligt at kombinere en “gammeldags” skattejagt i butikken med en digital form, ved at bruge QR koder, der scannes med en smartphone. Dette kendes også på engelsk som en ’QR Code Scavanger Hunt’ hvor kunden kan scanne QR koder, der er gemt rundt omkring i butikken, og gennem denne jagt skal finde frem til ’skjulte’ skatte eller opnå specielle rabatter ved at gennemføre skattejagten.

Koderne er simple at generere og sætte op, men det naturligvis en smule mere komplekst at sætte en app eller en webside op, som kan bruges til at gennemføre selve skattejagten. Derfor er der også mange selskaber som udbyder services til at lave denne slags QR Code skattejagt. Dette gør det lidt nemmere for butikken at afprøve konceptet.

Skattejagten med QR koder sender kunden ud på en jagt i butikken, så de kommer ud i alle hjørnerne for at finde de skjulte tilbud eller gaver.

Der er mange forskellige selskaber og digitale løsninger, som kan bruges her og det er ikke kun QR koder, som kan tages i brug. Det er også muligt at få GPS location, Bluetooth og flere andre teknologier i spil når du skal udvikle en treasure hunt. Nogle af de mest kendte selskaber er f.eks. actionbound.com, goosechase.com og espoto.com, som alle tager lidt forskellige vinkler på hvordan en treasure hunt kan bygges op og afvikles.

NEXT STEP
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med spørgsmålet: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik?

Hvis du har gennemført alle “8 oplevelsesparametre” kan du med fordel gå videre til fase 5 Design din løsning, hvor du lærer, at komme fra idé til løsning

SE HELE RR TOOLBOXEN