Du skal gøre kunden klogere – kunderne vil rigtig gerne lære noget på kunderejsen
En butik kan sagtens være et sted, hvor kunderne lærer noget. Det er der sådan set ikke noget nyt i, men det virker som om, at mange glemmer det. Især mange specialforretninger er dygtige netop her, men generelt kan der fokuseres mere på det, da det virkelig betyder noget for kundernes samlede indkøbsoplevelse.

”Læring” er da også det sidste af de fire ”oplevelsesdomæner”, som endnu ikke har været omtalt her i Fase 4 – altså et af de områder, som man tillægger stor betydning i relation til, hvad en god oplevelse er for mennesker.

Der er rigtig mange måder at arbejde med ”læring” på. Èn af måderne er, at kigge nærmere på nye digitale teknologier, for at læringen ude i butikken kan ske på en interessant og tidssvarende måde.

På Cphbusiness besøgte vi IBIZ Techlab på Teknologisk Institut med et af vores Retail Management hold. De fortalte om nye digitale muligheder for detailhandlen.

  • Vi hørte blandt andet om detailbutikker, som indfører ”virtual reality”, hvor kunden via en smartphone og 3D-briller kan tage turen til en vinmark eller kaffeplantage og lære om forholdene på stedet.
  • Supermarkeder som franske Carrefour er begyndt at bruge blockchain teknologi, hvor kunderne ved at scanne QR koden på udvalgte varer, kan få nøjagtige informationer om produktets vej fra jord til bord.

De nævnte teknologier er ikke umiddelbart inden for mindre detailbutikkers rækkevidde endnu, men udviklingen går stærkt. Mindre kan dog også gøre det – man kan eksempelvis komme langt med digitale displays, som er billige og har mange anvendelsesmuligheder i relation til læring.

INSPIRATIONS-CASE, der knytter sig til dette værktøj

E-blæk displays
I forhold til digitale displays er teknologien rykket langt på E-blæk (E-inc) skærme som ikke bruger ret meget strøm da skærmene ikke skal oplyses bagfra som de fleste LCD og LED skærme skal. Skærmene er efterhånden blevet så store at de kan vise en hel del informationer om produktet og de seneste versioner er endda også udstyret med trådløse forbindelser så man kan uploade ny information til dem uden at skulle flytte på dem

Små displays
Små displays som kan bruges til at vise informationer om produktet er nu også blevet så billige at det snart kan betale sig at købe løsninger til denne type skærme. Det vil endda være muligt at interagere med skærmen og læse flere sider med information om produkt eller service omkring produktet. QR koder kan også vises på skærmene så det er muligt at scanne dem med sin smartphone og få flere informationer online om produktet.

NEXT STEP
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med spørgsmålet: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik?

Hvis du har gennemført “8 oplevelsesparametre” kan du med fordel gå videre til fase 5 Design din løsning, hvor du lærer, at komme fra idé til løsning

SE HELE RR TOOLBOXEN