RR MORGENBRIEFING #4
DATA ER GULD FOR DE SMÅ DETAILBUTIKKER

Indsamling og anvendelse af data behøver ikke at være hverken at være dyrt eller kompliceret, men vil have afgørende betydning for fremtidens detailbutik

14. maj 2019 – arrangement hos Cphbusiness, Lyngby
Tirsdag d. 14. maj 2019 bød Cphbusiness under projekt Retail Reinvented velkommen til RR Morgenbriefing #4. 

Denne gang med fokus på hvordan man som mindre detailbutik, med de rette data, kan effektivisere systemer og processer, udvikle nye kundeoplevelser, styrke sit brand og ikke mindst skabe vækst i både omsætning og fortjeneste. Rasmus Houlind, Coop Danmark, IBM, Eye4U, IKEA og Cphbusiness delte ud af analyseresultater, erfaringer og viden om dataindsamling og anvendelse – med hver deres helt specielle tilgang. 85 butikschefer, butiksejere, medieansvarlige, studerende, undervisere og konsulenter fra detailbranchen fik masser af viden og inspiration til deres videre arbejde inden for detailhandel.

På RR Morgenbriefing #4 gav svar på en række aktuelle spørgsmål:
Hvad er data egentlig? – big data og small data?
Hvordan indsamler jeg de rigtige data?
Hvordan bruger jeg den indsamlede data?
Hvordan skaber jeg bedre kundeoplevelser via data?
Hvordan kan anvendelse af data påvirke min forretning?
Hvad koster det og hvor ressoursekrævende er det?
Hvad gør de store kæder som en mindre butik kan lære af?
… og meget meget mere.

SE ALLE OPLÆGGENE HER

Velkommen til Retail Reinvented  – Et projekt om fremtidens detailhandel

8.30-8.40
Vi byder velkommen.
Præsentation af formålet og visionen for non-profit netværksprojektet Retail Reinvented,
v/ Carina Burhøj, RR projektleder, lektor, Cphbusiness og
Jan-Christian Haxthausen, RR projektleder, lektor, Cphbusiness

Carina Burhøj er lektor på Erhvervsakademiet Cphbusiness med speciale i salg og markedsføring og har mange års erfaring fra danske, skandinaviske og internationale virksomheder flere inden for retailsektoren. Carina Burhøj underviser til daglig på markedsføringsøkonom uddannelsen og er sammen med Jan-Christian Haxthausen projektleder for Forsknings- og Udviklingsprojektet Retail Reinvented.

Jan-Christian Haxthausen er lektor på Erhvervsakademiet Cphbusiness med speciale i salg og markedsføring og har i mange år arbejdet i førende danske og internationale virksomheder. Jan-Christian Haxthausen underviser til daglig på markedsføringsøkonom uddannelsen og er sammen med Carina Burhøj projektleder for Forsknings- og Udviklingsprojektet Retail Reinvented.

CASE: Coop – Mål dine kunder med NPS. En metode for både store og små detailbutikker

8.40-9.05
Få indblik i hvordan Coop arbejder med NPS-kundemålinger og NPS-medarbejdermålinger. NPS står for Net Promotor Score og er den mest almindelige vurderingsmetode i detailhandlen. Oplægget giver dig ikke blot en gennemgang af systematikken, metoden og resultatbearbejdelsen, men også et bud på hvordan du som mindre retailere kan benytte dig af metoden på en tilpas lavpraktisk måde.
Morten Lauridsen, HR-chef, Coop

Morten Lauridsen har det overordnede ansvar for Rekruttering og HR-Udvikling i Coop. Derudover sidder han i DagliBrugsens kædeledelse. Morten har arbejdet med dagligvarehandel siden han som 16 årig startede som vaskedreng i slagterafdelingen i OBS! Slagelse. Morten har været butiksleder i mange år, har undervist i detailhandel og er i dag ansvarlig for de overordnede HR-koncepter i Coop. Udover at være butiksuddannet, er Morten også Cand. Merc. i Change Management.

Hvis det handler om mig – så køber jeg

9.05-9.50
Når man taler om digital markedsføring, er det ikke til at komme uden om begrebet Omnichannel, som er langt mere end blot det at implementere en click-n-collect-service eller at få tilmeldinger til sit nyhedsbrev. Det handler om kunderelationer! Så hvordan formår du at skabe så mange loyale kunderelationer som muligt? – med så få ressourcer som muligt? Og hvor starter du? Kom og hør the Thought Leader of Omnichannel, Rasmus Houlind, i et oplæg hvor du samtidig kan teste din Omnichannel-modenheden i forhold til andre detailhandlere i Norden
v/ Rasmus Houlind, Chief Strategy Officer, Agillic.

Udover at være Chief Strategy Officer i Marketing Automation Software-bureauet Agillic er Rasmus Houlind de facto thought leader af Omnichannel i Norden. I sine mange foredrag indvier Rasmus tilhørerne i et hav af pointer fra sin bog ”Hvis det handler om mig – så køber jeg!” Gennem et utal af cases giver han samtidig en grundig til introduktion ”The Omnichannel Hexagon” – en model til forståelse og måling af en virksomheds omnichannel-modenhed og som angiver retningen for de fremadrettede omnichannel-indsatser.

Data er guld – en analyse om dataanvendelse i detailbranchen

10.00-10.30
Delprojektet Big data og ledelse under Retail Reinvented har interviewet mere end 40 detailbutikker for at blive klogere på butikkernes erfaring med indsamling og anvendelse af data i den daglige ledelse. Hvem indsamler data? Hvordan? og hvor meget? Hvad anvendes den indsamlede data til? Og bliver den indsamlede data overhovedet brugt? Resultaterne i analysen taler deres eget sprog: Data er Guld! Kom og få et indblik i Cphbusiness-analysen, og få samtidig styr på nogle af begreberne og metoderne indenfor feltet.
v/ Peter Skjold-Mogensen, lektor, Cphbusiness

Peter Skjold Mogensen er lektor på Erhvervsakademiet Cphbusiness, hvor han underviser inden for salg, strategi og markedsføring. Peter Skjold Mogensen har en praktisk erfaring som leder i en større dansk detailkæde og har derudover udviklet en lang række uddannelsesforløb målrettet detailbranchen. Peter driver specialforlaget Retail Books, der senest har udgivet bogen ”Ledelse i detailhandlen”.

Kunstig intelligens anvendt i oplevelsesindustrien kan være vejen frem for detailbranchen

10.30-10.45
Smukfest og IBM samarbejder omkring brugen af data til at give festivalgæsterne en endnu bedre oplevelse. Kunstig intelligens og den specialudviklede Watson Chatbot giver arrangørerne nyttig viden og indsigt – i realtid vel at mærke – omkring købsmønstre i barer og restauranter, sikkerhed i festivalområdet og præferencer hos festivalgæsterne. Data kommer bl.a. fra chip-baserede betalinger, lokationsdata, sociale medier og musikpræferencer kombineret med vejrdata. Hør hvordan en data-tung musikfestival kan inspirere detailhandlen til at få endnu mere kundeindsigt.
v/ Jan Ekstrøm, Technical Sales for IoT Solutions, IBM WATSON

Jan Ekstrøm er en af IBMs eksperter indenfor Internet of Things (IoT) og har igennem sin karriere arbejdet med softwareudvikling, kunstig intelligens og brugen af data både hos industrikunder og indenfor detailhandlen. Jan Ekstrøm er en ofte benyttet taler og underviser på danske uddannelsesinstitutioner og har været bidragsyder til IBMs non-profit engagementer hos Roskildefestivalen og Smukfest i Skanderborg.

Track dine kunder i butikken som når de handler på nettet

10.45-11.00
Hvorfor ikke lære af dem der har succes på nettet? Hvorfor skyde med spredehagl i salgsarbejdet, når du kan ramme plet hvis du kender din kundegruppe?
Teknologien kan give dig valid kundedata og indsigt i dine kunder. Kan du svare på følgende spørgsmål er du allerede godt igang: Hvem er din primære kundegruppe? Hvad er din konverteringsrate? Hvor længe står dine kunder og venter på ekspedition? – Hvis ikke, så kom og hør hvordan du hurtigt og nemt kan komme i gang.
v/ Don Benjamin Vohnsen, indehaver, direktør, Eye4U

Don Benjamin Vohnsen, har arbejdet med kundeanalyse de sidste 10 år. Han er teknisk uddannet og har arbejdet med ultrasonisk overvågning i bl.a. Norge, Holland, Kina. Igennem sit firma Eye4U har Don Benjamin Vohnsen kombineret videoovervågning med analyseplatforme og bl.a. hjulpet butiksejere i detailbranchen til at få indsigt I deres kundeflow.

CASE: IKEA – simple metoder med stor effekt

11.00-11.25
Det er ikke altid de mest teknisk avancerede dataindsamlingsløsninger, der ligger til grund for IKEA’s bedste udviklingsidéer. IKEA er en af verdens største boligindretningsvirksomheder og kendt for at udvikle services og produkter, der knivskarpt indfrier kundernes drømme og behov indenfor livsstil og boligindretning. Men ofte er det helt ukomplicerede og ”lige-til-metoder”, der danner grundlag for IKEA’s bedste koncepter. Kom og få idéer til hvordan du også som mindre detailbutik kan indsamle og anvende data om dine kunder. Og hør hvorfor det er vigtigt at kende sit værdisæt og DNA som virksomhed i forhold til fremtidens forbrugere og kunder – og hvorfor FN’s klimamål kan blive et fundament for fremtidens detailbutik.
v/ Lena Gaarde Lambach, Marketing & Kommunikationschef, IKEA Danmark

Lena har 25 års erfaring indenfor detail med hovedfokus på strategisk forretningsudvikling, positionering, ledelsesudvikling, corporate og kommerciel kommunikation. Lena har en holistisk tilgang til, hvordan man udvikler en forretning/et brand/ en virksomhed, hvor udgangspunktet er, at udvikle mennesker og forretningen sammen. Hun har stor erfaring med, hvordan man kan aktivere de rette data og indsigter, hvilket hun arbejder med dagligt i forhold til forretningsudviklingen af IKEA Danmark samt deres kommercielle og corporate kommunikation.